پایان نامه بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی,پروژه بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی,تحقیق بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانش,مقاله بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی
پایان نامه بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید و تأثیر آنها در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمائی در 137 صفحه ورد قابل ویرایش «فهرست» فصل اول : موضوع …………………………………………………………………………………………………. 1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 1 بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………… 2 فرضیه …………………………………………………………………………………………………… 2 اهداف ……………………………………………………………………………………………………. 2 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………….. 2 نمونه گیری……………………………………………………………………………………………… 2 تعاریف واصطلاحات………………………………………………………………………………… 3 فصل دوم : ادبیات وپیشینه تحقیق مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 4 معرفی روشهای مختلف تدریس…………………………………………………………………. 4 بخش اول : برسی روشهای سنتی و تأثیرآنها در یادگیری دانش آموزان……….. 5 روش حفظ وتكرار…………………………………………………………………………………… 5 محاسن ومحدودیتهای روش حفظ وتكرار…………………………………………………… 6 روش سخنرانی………………………………………………………………………………………… 7 مراحل اجرای روش سخنرانی…………………………………………………………………… 8 محاسن و معایب محدودیتهای روشهای سخنرانی……………………………………….. 26 نتیجه………………………………………………………………………………………………………. 31 روش پرسش وپاسخ………………………………………………………………………………… 32 هدف از روش پرسش وپاسخ……………………………………………………………………. 34 محاسن ومحدودیتهای روش پرسش وپاسخ……………………………………………….. 34 روش نمایش (نمایش علمی )……………………………………………………………………… 35 مراحل اجرای روش نمایش……………………………………………………………………….. 35 محاسن ومحدودیتهای روش نمایش…………………………………………………………… 37 روش ایفای نقش …………………………………………………………………………………….. 38 فنون كلی اجرای نمایش …………………………………………………………………………… 39 مراحل اجرای روش ایفای نقش…………………………………………………………………. 39 روش گردش علمی ………………………………………………………………………………….. 41 روش بحث گروهی…………………………………………………………………………………… 46 چه دروس و موضوعاتی را می توان با روش بحث گروهی تدریس كرد؟………. 47 درچه موقعیتی ویرای چه هدفی می توان از روش بحث گروهی استفاده كرد؟… 49 مراحل اجرای روش بحث گروهی………………………………………………………………. 50 محاسن ومحدودیتهای روش بحث گروهی …………………………………………………. 61 روش آزما یشگاهی(آزمایشی)…………………………………………………………………… 62 محاسن ومحدودیتهای روش آزمایشی……………………………………………………….. 65 خلاصه ………………………………………………………………………………………………….. 66 بخش دوم : بررسی روشهای تدریس جدید وتأثیر آنها در یاد گیری دانش آموزان70 روشهای آموزش انفرادی…………………………………………………………………………. 71 هدفهای آموزش انفرادی…………………………………………………………………………… 72 طرح كلر وسطوح مختلف آن………………………………………………………………………. 75 روشهای مختلف آموزش انفرادی………………………………………………………………. 79 سازماندهی مجدد مدارس برای آموزش انفرادی…………………………………………. 88 خلاصه……………………………………………………………………………………………………. 95 روش مسأله ای……………………………………………………………………………………….. 96 شرایط اجرای روش مسأله ای………………………………………………………………….. 96 چگونگی اجرای روش مسأله ای………………………………………………………………… 97 محاسن ومحدودیتهای روش مسأله ای………………………………………………………. 99 روش واحدها…………………………………………………………………………………………… 100 ویژگی روش واحدها………………………………………………………………………………… 101 مراحل اجرای روش واحدها……………………………………………………………………… 102 روش واحد موضوع…………………………………………………………………………………. 104 ویژگیهای روش واحد موضوع………………………………………………………………….. 104 محاسن ومحدودیتهای روش واحد موضوع………………………………………………… 105 روش واحد تجربی ………………………………………………………………………………….. 106 ویژگیهای روش واحد تجربی…………………………………………………………………….. 106 نمونه ای از یك واحد تجربی …………………………………………………………………….. 107 روش واحد طرح………………………………………………………………………………………. 109 ویژگی های روش واحد طرح ……………………………………………………………………. 109 محاسن ومحدودیتهای روش واحد طرح …………………………………………………….. 111 خلاصه ………………………………………………………………………………………………….. 112 فصل سوم طرح تحقیق متغییرها………………………………………………………………………………………………….. 116 جامعه آماری ونمونه گیری های مختلف توسط دانشمندان……………………………. 116 جامعه اماری ونمونه گیری محقق………………………………………………………………. 120 جدول……………………………………………………………………………………………………… 123 نمودار ………………………………………………………………………………………………….. 123 آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………… 124 شاخص مركزی……………………………………………………………………………………….. 125 فصل چهارم: نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………… 126 پیشنهادات……………………………………………………………………………………………….. 127 رد یا قبول فرضیه……………………………………………………………………………………. 127 فرم خام………………………………………………………………………………………………….. 128 منابع مأخذ………………………………………………………………………………………………. 129 واژه نامه ……………………………………………………………………………………………….. 131 فصل اول : موضوع : بررسی روشهای تدریس سنتی و جدید وتأثیر آنها در یادگیری دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقة9 آموزش وپرورش شهر تهران. مقدمه : در دنیای پیچیده ، هیچكس بی نیاز از تعلیم وتربیت نیست . امروز فعالیت در مدرسه ودر امر آموزش ، خود بخش عظیمی از زندگی انسآنها شده است . لحظاتی را به خاطر می آوریم كه چگونه نشستن در كلاس، گوش دادن به صدای یكنواخت معلم ،حفظ كردن بدون فهم مطالب درسی ، دلهره واضطراب ناشی از امتحان، وسرزنش معلمان ووالدین موجب نفرت وگریز ما از كلاس درس ومحیط آموزشی می شد .راستی چرا ؟! چرا فعالیتهای آموزشی نتوانست مارابا محیط آموزش مأنوس ، وبه یاد گیری علاقهمند كند ؟ چرا فعالیتهای مدرسه با تهدید اصرار معلمان صورت می گرفت؟ چرا شاگردان از تعطیل شدن مدرسه احساس رضایت وخوشحالی میكردند؟ مقصر اصلی جه كسی بود؟ معلم ناتوان وناآگاه یا شاگرد بیعلاقه و بیاستعداد؟ آیا معلمان تعلیم وتربیت، نتوانستهاند امكانات مطلوب یادگیری و زمینههای شكوفایی استعداد شاگردان را فراهم كنند؟ و یا انتخاب روشهای تدریس به درستی انجام نشده است؟ اگاهی و شناخت معلم از اصول و روشهای تعلیم و تربیت عامل مهمی است كه میتواند اورا در كار خود موفق و موید سازد. معلم باید قادر باشد با شناخت شاگردان وآگاهی از فرایند تدریس، نیازهای آنان را مشخص كند و با در نظر گرفتن تواناییهای ایشان به ایجاد وضعیت مطلوب آموزش اهتمام ورزد . بیان مسئله : چه رابطهای بین نوع انتخاب روش تدریس و تأثیر آن در یادگیری دانشآموزان وجود دارد؟ فرضیه : بین نوع انتخاب روش تدریس و تأثیر آن دریاد گیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد. اهداف : – معرفی روشهای سنتی و جدید تدریس در نظام آموزش . – نقد و بررسی روشهای مختلف تدریس و تأثیر نوع انتخاب آنها در یادگیری دانشآموزان. – بررسی محاسن ومعایب استفاده از روشهای مختلف تدریس. جامعه آماری: جامعه مورد مطالعه، دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه 9 تهران هستند . تقسیم بندی دانشآموزان درسه پایه اول ، دوم ، وسوم راهنمایی میباشد . تحقیق مورد نظر در بررسی روشهای تدریس مختلف وتأثیر آنها برروی دانشآموزان است. نمونه گیری: تعداد كل دانش آموزان300نفر میباشد .ودرهرپایه3 كلاس وجود دارد . تعداد دانش آموزان هركلاس تقریبأ 33 نفراست . تعاریف ، اصلاحات وواژهها : تدریس : تعریف اول : بیان صریح معلم در باره آنچه باید یاد گرفته باشد . تعریف دوم :همورزی متقابلی كه بین معلم و شاگرد ومحتوا در كلاس درس جریان دارد. تعریف سوم : فراهم آوردن موقعیت واوضاع واحوالی كه یادگیری رابای دانش آموزان آسان كند. روش تدریس : به مجموعه تدابیرمنطقی كه معلم برای رسیدن به هدفهاباتوجه به شرایط وامكانات اتخاذ میكند، یادگیری :یادگیری یعنی تغییردر رفتار ، یعنی تغییریكه بر اثر تعادل شاگرد با محیط حاصل میشود . ارتباط ورابطه : آنچه كه بین دو چیز و یا دو نفر همبستگی را ارتباط میدهد . تأثیر : اثر گذاشتن درچیزی-نفوذ كردن . نوع انتخاب روش تدریس: یعنی اینكه بین انواع روش های تدریس كدامیك را انتخاب میكنید . دانش آموز: كسی كه به فراگیری علم ویا چیزی می پردازد . تعریف عملیاتی: انتخاب اینكه كدامیك از انواع روشهای تدریس در یادگیری دانش آموزان موثر است. روشهای سنتی و متداول یا روشهای تدریس جدید . نوع انتخاب روش تدریس در یادگیری دانشآموزان بسیار موثروحائز اهمیت است . فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق : مقدمه: انتخاب روش تدریس یكی از مراحل مهم طراحی آموزشی است. معمولاً علم بعد از انتخاب محتوا و قبل از تعیین وسیله، باید خطمشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب كند؛ چون خطمشی معلم و روش تدریس او چگونگی فعالیت شاگردان را برای رسیدن به هدفهای آموزشی مشخص میسازد. در واقع، به مجموعه تدابیر منظمی كه معلم برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امكانات، اتخاذ میكند روش تدریس میگویند. معلم بدون شناخت روشهای مختلف تدریس، هرگز به انتخاب صحیح آن نخواهد بود. او هر اندازه كه با روشهای تدریس آشنا باشد در موقعیتهای مختلف برای رسیدن به مقاصد آموزشی، آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. معرفی روشهای مختلف تدریس: امروزه روشهای تدریس تحت دو عنوان «روشهاس تدریس سنتی» و «روشهای تدریس جدید» مسطوح شده است. فصل سوم : طرح تحقیق : بین نوع انتخاب روش تدریس و تأثیر آن در یادگیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد. الف) متغیر مستقل: روش تدریس ب) متغیر وابسته: تأثیر در یادگیری دانشآموزان ج) متغیر كنترل: نوع انتخاب روش تدریس * جامعه آماری و نمونهگیریهای مختلف انجام شده در روشهای تدریس مختلف توسط دانشمندان * جامعه مورد مطالعه دانشآموزان میباشند. در طی نمونهگیریهای مختلف انجام شده، روشهای تدریس مختلف توسط دانشمندان برروی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر استفاده مركب از این روشها در یادگیری دانشآموزان با یكدیگر مقایسه شده است. روشهای سخنرانی : كوتز و اسمیشنز (1966) در جریان یك آزمایش، از سخنرانیهای ده دقیقهای استفاده كردند. آنها این آزمایش را با دو معلم و دو روش به اجرا درآوردند. در روش اول كه «روش ایستا» نام داشت، معلم تمام سخنرانی را از روی كاغذ میخواند. او در طول صحبت حالت چهره ثابتی داشت، به شاگردان نگاه نمیكرد و سطح صدای خود را در حد ثابتی نگاه میداشت، ولی شدت و كیفیت صدای او رسا و قابل شنیدن بود. در روش دوم كه «روش فعال» نامیده میشد، معلم حالت فعال داشت، صدای او در طول سخنرانی بالا و پائین میرفت، با فراگیرانش ارتباط چشمی برقرار میكرد، حالات چهره خود را تغییر میداد و صحبت او حالت زنده داشت. آزمایشی كه بلافاصله بعد از این سخنرانیها انجام گرفت، نشان داد كه شاگردان مقدار زیادتری از محتوای مختلف دوم را به یاد دارند. استفاده از طنز: آیا معلم باید سخنان خود را با شوخی و طنز همراه سازد؟ استفاده از طنز در تدریس میزان توجه و یادگیری شاگردان را افزایش میدهد. كاپلان و پاسكو در سال 1977 آزمایشی را برای اثبات این قضیه انجام دادند. آنان از دو گونه سخنرانی استفاده كردند؛ یكی همراه با شوخی و دیگری بدون شوخی. شوخی نیز در دو صورت اجرا شد: یكی شوخیهایی كه مربوط به مطلب درسی بود و دیگری شوخیهایی كه ارتباطی با مطلب درسی نداشت. این دو گروه با گروه گواه كه سخنرانیهای بدون شوخی را گوش كرده بودند، مقایسه شدند. بعد از شش ماه ارزشیابی كه از میزان یادگیری شاگردان به عمل آمد، مشخص شد شاگردانی كه در گروه شوخی مربوط به مطلب آموزشی بودند، بمراتب بیش از دو گروه دیگر قادر به یادآوری مطالب سخنرانی بودند. یكی از تحقیقات تجربی، تحقیقات دوبین و تاویجیا (1968) است. در این آزمایش، شاگردانی كه با روش سخنرانی آموزش دیده بودند بر اساس نمرات امتحانات نهایی با شاگردانی كه بویسله سایر روشها، بویژه روش بحث گروهی آموزش دیده بودند، مقایسه شدند. قضاوت نهایی این است كه روش سخنرانی در همان حدود، بلكه بیشتر، نسبت به روشهای دیگر مؤثر و نافذ است. در یك تجربه دیگر، مك كیچی، كولیك (1975) روش سخنرانی را با روش بحث گروهی براساس سه معیار امتحان واقعی، سطح اندیشه و انگیزش مقایسه كردند. در جدول ذیل، این روش با سه معیار اشاره شده با دو روش دیگر مقایسه شده است.